105 of Deore?

NatalieA

Ik moet onverwacht een nieuwe trekkingfiets kopen; mijn vorige was Fahrrad Manufaktur TX400, een geweldige fiets maar de maat was niet perfect (en ze bieden weinig keuze in maten) waardoor ik nu uitkijk naar een ander merk. Ik denk aan een gravelbike van Specialized, omdat ik best veel off road doe, maar toch vooral lange tochten, ook bergen. Met veel zakken. en mijn vraag is nu: kan dit wel met een gravelbike, die zware bepakking? En wat met een Shimano 105, ipv een Deoregroep? wat zijn de beperkingen bij deze keuze? Heeft iemand ervaring hiermee? ik hoor ook graag over ervaringen met Surly of ander advies!

Francis wouters

Beste Natalie

Shimano 105 is inderdaad niet geschikt voor bepakt rijden in de bergen. De gravelfietsen (specialized diverge, merida silex, ridley xtrail, cube nu ea) zelf zijn zeker stevig genoeg en kunnen dat extra gewicht wel aan. Kies wel voor een alu versie, geen carbon.

U hebt verschillende mogelijkheden:

1. U kiest voor een fiets met sram apex 1 versnellingen. Dit is 1 kettingblad vooraan en achteraan cassette 11-42. U vervangt het kettingblad vooraan (standaard = 44t) door een kettingblad van 38t.

2. U kiest een fiets met shimano 105 (standaard compact 50t -34t). U kan kan dit crankstel vervangen door een MTB crankstel (38t - 24t)

Zelf heb ik een ridley x-bow, dit is een crossfiets met shimano 105. Ik heb het crankstel vervangen door een MTB crank (38 - 24 t). Dit loopt prima

Trek heeft een soort adventure fiets met geschikte versnellingen de Trek 620.

Voor een trekkingfiets vind ik vaste spatborden onontbeerkijk, deze kunnen op de meeste gravelfietsen zonder problemen gemonteerd worden.

Het is inderdaad een probleem dat de iets sportievere fietsen niet met geschikte versnellingen worden aangeboden.

Shimano 105 compact (50-34t) is totaal niet geschikt voor doorsnee fietser, zeker niet als het berop gaat en zeker niet met extra gewicht. Ik snap de keuze van deze versnellingen niet voor gravelfietsen.

Vriendelijke groeten
Francis Wouters

RtC Eagle

Dus 26 inch fietsen...

RtC Eagle

Natalie,

je hebt eigenlijk maar 2 keuzes:
Santos Travelmaster 2.6 / Rohloff 500/14
Idworx Off Rohler Travel spec / Rohloff 500/14
(De beste Wereldfietsen)

Groet

Geert_cyklar_gärna

Beste Natalie,

Als je graag een lichte fiets wil, begrijp ik dat je naar gravelbikes zit te kijken. Maar omdat ik lees dat je zowel offroad als bergen met veel bepakking doet, ben ik geneigd een robuustere fiets aan te bevelen.
Hetzlfde geldt voor de versnellingen. De 105-groep is ontwikkeld voor racefietsen, Deore eerder voor mountainbikes en trekkingfietsen. Hou rekening met een verschil in degelijkheid, en vooral ook de grootte van het verzet én het totale versnellingsbereik.
Om zwaar beladen te kunnen klimmen, heb je best een licht verzet nodig! (+/-1,35 meter per trapomwenteling -> dat kan je zelf berekenen a.d.h.v. wielomtrek en tandwielcombinatie).

Ik wil niet beweerd hebben dat het niet kan hé, een gravelbike met 105... maar het lijkt me verre van ideaal voor het doel dat jij kennelijk hebt.

En dan nog een opmerking:
Ik heb in het verleden enkele keren reisfietsen van het type gravelbike/randonneur in afdalingen vervaarlijk zien beginnen slingeren... bij snelheden van nauwelijks boven de 40 km/u. (De ene was een 'Snel', de andere een 'Kona' - ja, met een 'n'!)
Det euvel leek meer te maken te hebben met de geometrie van de fietsen dan met hun respectievelijke merken, maar in geen van beide gevallen boezemde mij dat vertrouwen in.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes, en laat maar horen als je ergens vragen bij hebt!

Groet,
Geert