Fietskar

hans de greef

Hallo,als ik het tijdschrift lees, spreekbeurten volg enz zie je weinig of geen vakantiefietsers onderweg met een fietskar voor bagage.Ik denk een santos trekking light te kopen voor snel woon werk verkeer, korte tochten met heel weinig bagage. Als ik dan toch een grotere tocht onderneem, zou ik een fietsbagagekar willen monteren ( vb topeak). Is dat een goed idee? Fietskar aan een lichte fiets versus geen fietskar maar heavy duty fiets met veel draagkracht?

rokon10

Door computer omstandigheden werd mijn antwoordje al gepost, maar we gaan gewoon verder...
Door de grotere Duffle-Bag met grote rits is de inhoud van de tas zeer overzichtelijk en wordt die nooit uitgeladen of overhoop gehaald om een bepaald item te zoeken. De kar staat dus letterlijk volgeladen naast mij in de tent. 's Morgens kar aan de fiets en klaar! Wat betreft de rij-eigenschappen met de kar is er een wezenlijk verschil tussen een 2 en een 1-wieler. Ook de plaats waar het stel gekoppeld wordt is zeer belangrijk wat betreft het zwalpende gevoel waar je wel eens over hoort.
Mijn vorige kar, een tweewieler, vond ik allesbehalve. Het model was gekoppeld aan de steekas van het achterwiel en bezorgde mij een gevoel alsof er een waterskiër achter mijn fiets hing.
De TT is gekoppeld aan de zadelstang en door het eenwielig concept volgt die vlekkeloos hetzelfde spoor als de fiets. Bij hevige zijwind voel je af en toe nog wat deining maar het valt reuze mee.
Daar waar je met fietstassen beperkt bent door het volume en gewicht, ben je met een fietskar enkel beperkt door het gewicht wat uiteraard niet wil zeggen dat je 'alles' kan meenemen.
In mijn geval was de kar in ieder geval een super oplossing omdat ik een ietsje grotere tent wil meenemen en absoluut niet wil inbinden aan luxe en comfort.
Een meerdaagse fietstocht moet vooral leuk blijven en als je dan wat prullen extra wil meezeulen kan dat perfect.

rokon10

'Persoonlijk' vind ik een fietskar een valabel alternatief op fietszakken. Uiteraard spelen een aantal factoren (zoals Franky er al enkele opsomde) zeker een rol. De toevlucht tot hotels, het gebruik van bussen en treinen, ... Daar is een kar zeker een storend element, in alle andere gevallen is het een verademing.
Ik heb een TT Mule, een afgeveerde monowheeler met een kuip van rond de 90L en nog plek bovenop voor een tent met slaapzak.

henk1954

Ik gebruik zelf al een aantal jaren een Burley Nomad, en ben hier zeer tevreden over. makkelijk om wat spullen mee te nemen die niet te zwaar zijn, maar wel volume innemen.
Wat mij betreft rijdt het prima en belast je fiets ook wat mminder.

Franky De Langhe

Hallo Hans, mijn inziens is het een goed idee maar of je het werkelijk gaat toepassen is een ander paar mouwen. Een Santos Trekking Lite is evengoed betrouwbaar als je hem zwaar belast met bagage vooraan en achteraan, misschien is het helemaal niet nodig om een aanhangwagen te gebruiken. Hier in de garage staat een geveerde B.O.B. Ibex... ongebruikt wegens te veel praktische bezwaren: derde wiel (met bijhorend herstelmateriaal), combinatie minder flexibel, hogere rolweerstand, minder praktisch bij overnachtingen in B&B / hotel, enz. Onderweg kruis ik af en toe wel een combinatie maar dat zijn meestal MTB-ers. Reken ook maar op een fikse prijs voor de aanschaf.