Trek X500 en andere betaalbare trekkingfietsen

Bram4

Zoals zovelen die een trekkingfiets willen aanschaffen ben ik gestart met de markt te verkennen. Ik zoek een fiets voor dagelijks gebruik, recreatief toeren en korte fietsvakanties. Niet het echte heavy werk dus. Budget: ongeveer 1000 euro

Voorlopig kwam ik uit bij de Thompson Speed-lite of een zelf samengestelde fiets van Granville (bikedesigner.be). Ook de T400 van Fahrradmanufaktur heb ik zopas gezien en is een prachtmachine, alleen twijfel ik in mijn geval over het nut van de 26 inch-banden. Daarnaast voel ik wel iets voor de Trek X500. Dit model wordt echter nooit vermeld door de 'ingewijden'. Mij leek deze fiets prijs/uitrusting wel interessant, behalve dat er geen full-Deore afmontage gebruikt wordt. Of zie ik cruciale dingen over het hoofd ?

Erik1

Son maakt een 12V versie van zijn dynamo. Belgische fietshandelaars zijn op een klein aantal na vrijwel nooit op de hoogte.
Het is overigens niet zo dat de son 12v, 12v gelijkstroom levert. Zie ook hier: http://www.m-gineering.nl/son12v.htm

Peter2

Hallo allemaal,

Ik vertrek volgende zondag naar Santiago De Compostela vanuit Bordeaux dus ik zal de Pyreneën en mogelijks ook de Picos de Europa over moeten. Ik zoek nog een trekkingsfiets die degelijk genoeg is, betrouwbaar, comfortabel en niet te duur. Mag ook een tweedehandsfiets zijn, of een huurfiets. Heel erg bedankt voor alle tips.

groetjes, Peter

WALTER1

Ik lees in Uw beschrijving dat U opteert voor een 12V-dynamo. Zou U me kunnen laten weten waar die ergens te vinden zijn, als ik in een of andere fietshandel naar een 12V-dynamo informeer, horen ze het in Keulen donderen!
Mvg., walter

alwie

ben ook op zoek naar een betaalbare trekkingfiets. Ben zo ook een Intersense 'sport' tegengekomen. volledig afgewerkt met shimano deore LX. Wie heeft ervaring met deze fiets en hoe stabiel is het frame?

hilde11

heeft er al iemand fietservaring met de MEDO TREKKING. Wil zelf een betaalbare trekkingfiets aanschaffen om hopelijk veel en lang mee te fietsen. Kan nu echter nog niet afgaan op eigen fiets(trekking) ervaring. Vertrouw daarom op jullie advies! Groot kader is een noodzaak, ben 1,82 m groot.

Bram4

Een maand met mijn nieuwe Thompson Speed-lite (afgemonteerd met Deore) gereden. Na 400 km in de benen enkele bevindingen:
• Ik blijf het een mooie fiets vinden. Zeer sportief qua look, al zal niet iedereen de kleurencombinaties en stickers kunnen smaken. Echt sober is de fiets niet.
• Door de dunne banden, licht gewicht en sportieve rijhouding uitermate geschikt voor lange afstanden aan behoorlijke snelheid. Wel al mogen ondervinden dat je op nat wegdek snel grip verliest.
• Het Deore-systeem 2006 met op- en terugschakelen op de rem is leuk.
• Qua afwerking wel te veel probleemjes gehad (zie boven). Heb momenteel ook een gebroken bidonhouder.
• Het (niet oplaatbare) batterijvoorlicht van Smart heeft volgens de fabrikant een autonomie van amper 1.5 à 2 uur en is daardoor in de praktijk haast onbruikbaar voor de veelrijder. Jammer dat Thompson de naafdynamo op het model 2006 vervangen heeft door een minderwaardig batterijlicht. Dat gaat er eerstdaags af.
• Er zijn overigens nog modelwijzigingen. Op het moment van het posten van dit bericht staan de modellen van 2005 nog online. Op een zestal punten is het model 2006 gewijzigd (zadel, velgen, banden, voorlicht, slot, geen pomp meer) en de nieuwe Shimanogroepen zijn gemonteerd. Prijzen zijn identiek gebleven.
• Toen ik contact nam met Thompson om al het bovenstaande te signaleren, een zeer defensieve reactie gekregen. Gelukkig kunnen terugvallen op een goede fietsenmaker.

Ik ben redelijk tevreden over de Speedlite. Rijdt licht en schakelt super maar de uitrusting kan beter. Overweging: voor een goede 200€ heb je al een Koga Lightspeed die volgens hetzelfde concept is gebouwd: licht (13.6 kg), dunne banden en zonder franjes (vering etc.), maar mét LX-afmontage, tubus-drager, Fi’zi:k-zadel, batterijlamp (autonomie 50 uur!),pomp en zadeltas. Maar het blijft natuurlijk wel een goeie 20% duurder...

paul linssen

Rij al enkele jaren met kettler
maar nu met koga uitgetest van vriend
kader is veel stabiler en als werkt vlekkeloos
mijn volgende fiets zal koga worden

paul

Koga Miyata Glo...

Ik heb nu bijna 10 000 km gereden met mijn Thompson Speed-lite model 2004. Ben nog steeds uiterst tevreden en heb aleen de remblokjes en de ketting moeten laten vernieuwen omdat ze versleten waren. Geen enkel mankement tot hiertoe en ik overweeg zelfs om de Thompson X-line Cross te kopen om er in de winter op uit te trekken.
Ik hoop dat je probleempjes vlug opgelost worden.
Groetjes
Danielle

Bram4

Intussen de Thompson Speed-lite in mijn bezit. De versie 2006 heeft geen naafdynamo maar een Smart batterijlamp voor en een AXA Pro automatic achter.

Rijdt prima. Het Deore-versnellingssysteem schakelt prettig. Toch te veel mankementjes voor een fiets van om en bij 1000€: automatisch achterlicht valt uit tijdens rijden (nieuw licht op komst), AXA-defender slot maakt nogal veel lawaai op oneffen terrein, een voelbare onzuiverheid in voorwiel, Smart-voorlicht niet goed gemonteerd waardoor ook bijgeluidjes.

Nog eens terug naar de fietsenmaker...

Bram

luc23

beste bram,
uit mijn vroegere zoekacties naar een goede fiets ben ik ook op thompson gevallen, naar mijn mening een van de betere fietsmerken (misschien iets duurder maar degelijk).
wat je opmerking over een goede naafdynamo betreft: er is slechts 1 (één!!) goede naafdynamo op de markt en dat is die van schmidt. ik rij elke werkdag in de duisternis en eerlijk kiezen tss een shimano naaf of een goede b&m-zijloper ... de keuze is snel gemaakt!
ikzelf heb uiteindelijk gekozen voor een 12V-set van b&m en kan je verzekeren dat dit echt een goede dynamo is! waarom dan geen schmidt? gewoon omdat er geen echte lichtset 12V voorhanden is voor deze dynamo (enkel prutswerk).

Pagina's